Rdza to największa zmora właścicieli pojazdów. Efekty korozji to nie tylko nieestetyczny wygląd, to przede wszystkim przeżeranie blachy, które prowadzi do nieużywalności samochodu. Pojazd można zabezpieczać przed rdzą. Sprawdźmy, jakie podkłady antykorozyjne zabezpieczą lakier i zapewnią długotrwałą żywotność.

Hegemonia dwóch rodzajów

Choć na rynku dostępnych jest wiele rodzajów podkładów antykorozyjnych, to tak naprawdę powszechnie stosowane są jedynie dwa typy. To podkłady epoksydowe i reaktywne. Pozostałe rodzaje praktycznie wychodzą z użycia, a ich zastosowanie jest naprawdę rzadkie. Obydwa wymienione podkłady mają swoje zalety, ale też i wady, wynikające z konieczności spełnienia pewnych wymogów lub stawiających pewne ograniczenia. 

Podkłady reaktywne

Reaktywne podkłady antykorozyjne, bywają określane także jako kwaśne. Działają one na zasadzie pasywacji podłoża. Wytwarzają na jego powierzchni cienką warstwę stworzoną z tlenków lub soli, w zależności od rodzaju produktu. Podkłady reaktywne w większości zawierają kwas fosforowy, który znacznie zwiększa przyczepność do podłoża, a jednocześnie zapewnia wysoką ochronę przed powstawaniem procesów korozyjnych. Stosowanie podkładów reaktywnych wiąże się jednak z koniecznością naniesienia kolejnej warstwy w postaci podkładu akrylowego. Podkład reaktywny przeznaczony jest do stosowania na lakiery samochodowe, a właściwie w szczególności, na aluminiowe materiały. Idealnie zda egzamin przy zabezpieczaniu felg i elementów nadwozia, wykonanych z tego materiału. Podkład reaktywny również wymaga wcześniejszego odtłuszczenia powierzchni, jednak nie musi to być aż tak dokładny proces, jak w przypadku podkładu epoksydowego.

Podkłady epoksydowe

Największą zaletą podkładu epoksydowego jest jego silne sieciowanie, co przekłada się na tworzenie naprawdę dobrze szczelnej powłoki. Dzięki temu, ma ona wyjątkowo niską przepuszczalność wilgoci do podłoża. Parametr ten decyduje o bardzo wysokiej sile antykorozyjnej i optymalnemu zabezpieczeniu lakieru przed pojawianiem się rdzy. Podkład ten stawia jednak pewne wymogi i ma swoje gorsze strony. To przede wszystkim dosyć długi czas schnięcia, a także konieczność wysychania w temperaturze co najmniej 15 stopni Celsjusza, która zapewni  optymalne utwardzenie podkładu. Zanim zostanie on naniesiony na podłoże, musi zostać ono  odpowiednio przygotowane. Najważniejsze jest jego odtłuszczenie, ponieważ podkład nakładany jest bezpośrednio. Umożliwia zastosowanie techniki na mokro lub ze szlifowaniem.